راهبردهای کلان
راهبردها (استراتژیها)ی کلان، راههایی هستند که از طریق آنها اهداف بلندمدت به دست میآیند. معمولاً برای هر هدف کلان تعدادی راهبرد کلان در نظر گرفته میشود. این راهبردها اقدامات بالقوهای هستند که نیاز به تصمیمات مدیریتی سطح بالا و مقادیر زیادی از منابع سازمان دارند، آینده گرا هستند، بر رونق بلندمدت سازمان تأثیر میگذارند، و معمولا برای حداقل 5 سال آینده تدوین میشوند.
بعنوان مثال، برای یک شرکت تجاری، راهبردهای کلان میتواند شامل توسعۀ جغرافیایی، ایجاد تنوع، توسعه محصول، نفوذ در بازار، توسعۀ سرمایهگذاریهای مشترک و یا واگذاری و انحلال شرکت باشد.
این نکته نیز قابل توجه است که راهبردهای کلان عواقب چندوجهی داشته، باید نتایج اجرای آنها را بر عوامل داخلی و خارجی سازمان در نظر داشت.