بیانیۀ مأموریت

بیانیه مأموریت، بیانیه ایست که نقش سازمان در خصوص خدمت به ذی نفعانش را نشان میدهد. چرایی اعمال سازمان را بیان میکند و بهمین دلیل چهارچوبی را مشخص میکند که در آن استراتژی ها فرموله میشود. این بیانیه روشن میکند که سازمان چه کاری انجام میدهد (توانایی های موجود)، به چه کسانی خدمت رسانی میکند (ذینفعان) و چه چیزی آن را منحصربفرد میکند. بیانیه مأموریت با تشریح حوزه وسیع عملیات سازمان، خروجی هایش و روشهایی که برای تولید آن خروجی ها بکار گرفته است، سازمان را از دیگر رقبا متمایز میکند.

با وجود آنکه بیانیه مأموریت در سطح کلان سازمان و در بالاترین سطح از سطوح سلسله مراتبی سند راهبردی بیان میشود، اما میتواند برای سطوح پایین تر سلسله مراتب سازمان نیز مطرح باشد.

ویژگی های بیانیه ماموریت:

  • مأموریت باید عملی و قابل دستیابی (feasible) باشد. باید بتوان آن را اجرا کرد.

  • ماموریت باید به اندازه کافی روشن (clear) بوده، خالی از ابهام باشد.

  • بیانیه مأموریت باید برای مدیریت، کارکنان و کل جامعه الهام بخش (inspiring) باشد.

  • بیانیه مأموریت باید به اندازه کافی دقیق (precise) باشد، یعنی نه بیش از حد وسیع و نه خیلی محدود باشد.

  • بیانیه مأموریت باید منحصر به فرد (unique) و متمایز باشد تا تاثیری در ذهن همه داشته باشد.

  • بیانیه مأموریت باید تحلیلی (analytical) باشد، یعنی بتوان مولفه های کلیدی استراتژی را مبتنی بر آن تجزیه و تحلیل کرد.

  • بیانیه مأموریت باید معتبر (credible) باشد، یعنی همه ذینفعان بتوانند آن را باور داشته باشند.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر با بیانیه مأموریت در محیط دانشگاهی، چند مثال از بیانیه‌های مأموریت چند دانشگاه منتخب داخلی آورده شده است:

دانشگاه صنعتی شریف:

با توکل به پروردگار و توسل به اولیاء او خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی شریف متشکل از اعضاء هیأت علمی، دانشجویان، کارکنان، دانش‌آموختگان وعلاقه‌مندان دانشگاه می‌کوشد با بهره‌گیری از دانش‌های انسانی/ اجتماعی با رهیافتی اسلامی ـ ایرانی مرتبط با پیشرفت در عرصه دانش، فناوری و نوآوری از طریق گسترش مرزهای دانش، توسعه فناوری‌های مناسب، آموزش و پرورش نخبگانی مومن و توانمند، در ترویج نوآوری در سطح جامعه پیشرو باشد.

در مجموع ماموریت دانشگاه صنعتی شریف را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی نمود:

  • آموزش علمی و مهارتی برای جذب آسان در بازار کار و کسب مشاغل ارزشمند.

  • پرورش چندبعدی در زمینه‌های اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و غیره جهت کسب آمادگی برای تجربه یک زندگی موفق در اجتماع توأم با سعادت.

  • فراهم کردن متخصصان فنی مورد نیاز بخش صنعت.

  • توسعه علمی و ترویج محتوای تولید شده در جامعه.

  • توسعه فناوری‌های کاربردی.

  • کارآفرینی و تجاری سازی.

  • توسعه‌گری و ارائه خدمات کسب و کار.

  • سیاست‌گذاری نظام های نوآوری، اقتصادی و اجتماعی.

  • اثرگذاری و جهت‌دهی رشد علمی و فناوری در جامعه جهانی.

  • کمک به تبیین و گسترش پیام‌های والای انقلاب اسلامی و فرهنگ جهانى اسلام.

 

مأموریت 10 ساله دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشگاهی جامع ومنحصربه فرد در نیمه شرقی کشور، برخوردار از قطب‌های علمی ممتاز، با التزام به اصول متعالی دین مبین اسلام، رعایت اخلاق حرفه‌ای و بهبود مستمر و با اتکاء به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی کارآمد به تربیت انسان‌های متعهد، خلاق، متخصص، پژوهشگر و کارآفرین برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و اعتلای فرهنگی آن اهتمام ورزیده و با به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته و استانداردهای جهانی و تقویت همکاری با مراکز علمی و فرهنگی به تولید و ترویج علم نافع در سطح ملی و بین‌المللی تلاش می‌کند.

 

دانشگاه شیراز:

دانشگاه شیراز به عنوان یک دانشگاه جامع در ایجاد محیطی مناسب جهت تربیت نیروهای متعهد و وارسته، متخصص، خلّاق و کارآمد؛ ارتقای کمی و کیفی آموزش و پژوهش در راستای اداره علمی امور کشور و بهبود رفاه عمومی؛ و برقراری ارتباط مستمر و منظم با جامعه به منظور شناخت نیازها و تلاش در ارائه راهکارهای علمی در ترویج و تأکید بر شایسته سالاری تأمین آنها فعالیت دارد. این دانشگاه با بهره‌مندی از اساتید و کارکنان شایسته و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز با تاکید بر حق مالکیت معنوی ، کرامت انسانی، اخلاق حرفه‌ای، خلاقیت و نوآوری و مشارکت و کارگروهی به تربیت نیروهای متخصص و کارآفرین، خلق نظریه‌های علمی و ایفای نقش فعال در حل مسایل اساسی جامعه می‌پردازد.

 

مأموریت دانشگاه سیستان و بلوچستان

ماموریت دانشگاه سیستان و بلوچستان در سه زمینه جامعه دانشجویی، توسعه منطقه جنوب شرق کشور، و تبادلات علمی بین‌المللی به صورت زیر تعریف شده است:

الف) ماموریت دانشگاه در حوزه دانشجویی:

ماموریت دانشگاه در این حوزه، تربیت دانش‌آموختگان توانمند، کارآفرین، با نشاط و پایبند به فرهنگ و ارزشهای ایرانی- اسلامی است.

ب) ماموریت دانشگاه در تبادلات علمی بین‌المللی:

با همکاری‌های علمی (آموزشی، پژوهشی و ….) از طریق تفاهمنامه با دانشگاه‌های بین‌المللی، تبادل دانشجو و استاد می‌تواند سرعت بهبود جایگاه دانشگاه بر مبنای معیارهای بین‌المللی را افزایش دهد.

پ) ماموریت دانشگاه در توسعه متوازن و پایدار منطقه جنوب شرق کشور:

ماموریت دانشگاه خدمت به توسعه متوازن و پایدار منطقه جنوب شرق کشور از طریق تربیت نیروی انسانی خلاق، نوآور، کارآفرین و متعهد به ارزش‌های والای اسلامی- ایرانی، با بهره‌گیری از روش‌های آموزشی نوین، توسعه علم و فناوری، انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی با تکیه برظرفیت‌های ملی و بین‌المللی شرق کشور می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *