اهداف کلان

در راستای تحقق مأموریت‌های سازمان، هدفهای کلانی وجود دارند که سازمان می‌کوشد به آنها دست یابد. این اهداف، نتیجه‌هایی هستند که سازمان در یک دورۀ چندساله (معمولاً 5 تا 10 ساله) تعقیب می‌کند. اهداف کلان برای موفقیت سازمان ضروری هستند، زیرا این اهداف جهت‌گیری کلان سازمان را تعیین می‌کنند، مشخص می‌کنند چه چیزهایی باید ارزیابی شوند، باعث ایجاد هم‌افزایی نیروی انسانی می‌شوند، اولویت ها را نشان می‌دهند، و نقاط تمرکز اجزای سازمان را هماهنگ می‌کنند.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر با مفهوم اهداف کلان در محیط دانشگاهی، چند مثال از اهداف کلان چند دانشگاه منتخب داخلی آورده شده است:

اهداف کلان دانشگاه صنعتی شریف:

اهداف کلان حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی:

  • تقویت نظام آموزشی روزآمد، کارآمد، ارزشی و همسو با نیازها و مزیت‌های کشور

  • نهادینه نمودن اخلاق حرفه‌ای در دانشجویان، هیئت علمی و کارکنان حوزه آموزش

  • همافزایی آموزش با پژوهش و فناوری و برقراری زنجیره متعامل آموزش، پژوهش و فناوری

اهداف کلان حوزه حوزه پژوهش، فناوری و ارتباط با صنعت:

  • انجام پژوهش در مرزهای دانش جهت مشارکت در تولید دانش جهانی

  • تولید دانش‌های پایه و کاربردی مورد نیاز کشور

  • تحقق ماموریت ارتباط با صنعت، کارآفرینی و نوآوری دانشگاه در ادامه ماموریت‌های آموزشی پیشین

  • افزایش سهم منابع مالی دانشگاه حاصل از تجاری‌سازی فناوری، ارتباط با صنعت و کارآفرینی

اهداف کلان حوزه فرهنگی:

  • ارتقاء بینش، اخلاق و عمل به احکام اسلامی در بین دانشگاهیان

  • پرورش چندبعدی دانشجویان در امور فردی و اجتماعی

  • ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی

اهداف کلان حوزه رفاهی و دانشجویی:

  • ارتقای سطح سلامت، ایمنی، تغذیه و درمان جسم و روان دانشجویان، اساتید و کارکنان

  • بهبود سطح خدمات رفاهی دانشجویان، اساتید و کارکنان

اهداف کلان حوزه توسعه منابع و سرمایه انسانی:

  • تأمین و تخصیص بهینه منابع مالی مورد نیاز دانشگاه

  • جذب و تربیت منابع انسانی کارآمد

  • بهینه‌سازی ساختار سازمانی

  • تأمین و مدیریت صحیح فضای فیزیکی و سایر امکانات زیرساختی دانشگاه

اهداف کلان 10 ساله دانشگاه فردوسی مشهد:

  • افزایش جذب دانشجویان نخبه و مستعد، دستیابی به جایگاه ممتاز آموزشی به ویژه در تحصیلات تکمیلی، توسعه محیط یادگیری خلاق و جذاب، ارتقاء اثر بخشی آموزش، ایجاد رشته‌ها وحوزه‌های بین‌رشته‌ای جدید، تربیت متخصصان، پژوهشگران و کارآفرینان توانمند و متعهد متناسب با نیازهای جامعه

  • افزایش تولیدات علمی، گسترش مراکز و نهادهای پژوهشی و دستیابی به جایگاه پژوهشی ممتاز در سطح ملی وفراملی

  • تولید و توسعه دانش فنی، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، کاربردی نمودن یافته‌های علمی در جامعه و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و افزایش ثبت اختراعات

  • ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ اسلامی- ایرانی، فضائل اخلاقی، روحیه ایثار و آزادگی و تقویت مشارکت گروهی و انضباط اجتماعی و ایجاد محیطی شاداب و پویا در انجام فعالیت‌های علمی

  • برخورداری از نظام مدیریت اثربخش و بهبود مستمر آن

  • برخورداری از منابع انسانی کارآمد و شایسته، ملتزم به ارزش‌های اسلامی و اخلاق حرفه‌ای و دارای ساختار بهینه

  • مدیریت مؤثر منابع، جذب منابع مالی متنوع و پایدار و گسترش زمینه‌های استقلال مالی

  • گسترش و تعمیق تعاملات سازنده و هم‌افزا با مراکز علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی

  • ارتقای خدمات دانشجویی متناسب با استانداردهای ملی

  • ایجاد و توسعه فضای کالبدی استاندارد وتأمین تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری ونرم افزاری روزآمد

  • ایفای نقش مؤثر در حفظ و بهبود محیط زیست و تحقق دانشگاه سبز

 اهداف کلان دانشگاه شیراز:

هدف کلان: ارتقای جایگاه ملی، منطقه ای و بین المللی دانشگاه شیراز

  • یکی از دو دانشگاه جامع برتر کشور

  • یکی از 10 دانشگاه برتر منطقه

  • یکی از 300 دانشگاه برتر جهان

به منظور تحقق هدف کلان، اهداف استراتژیک دانشگاه شیراز به صورت زیر تعیین گردیده است:

اهداف استراتژیک:

  • توسعه دوره‌های بین‌رشته ای و تحصیلات تکمیلی و افزایش کیفیت آموزشی

  • توسعه سرمایه‌های انسانی

  • توسعه استفاده از فناوری اطلاعات

  • توسعه زیرساخت‌ها

  • توسعه فعالیت‌های دانشجویی-فرهنگی

  • بهبود و تجدید ساختار و فرآیندها

  • تولید ثروت

  • توسعه شهرت و برتری دانشگاه

  • توسعه مشارکت و همکاری‌های داخلی و خارجی

  • توسعه کمیت و کیفیت پژوهش

  • توسعه کارآفرینی و پژوهش‌های کاربردی

اهداف کلان دانشگاه سیستان و بلوچستان:

  • ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی در راستای توسعه ملی و منطقه‌ای

  • ارتقای کمی، کیفی و کاربردی کردن پژوهش‌ها در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

  • ارتقای پایبندی و نفوذ فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در محیط دانشگاه

  • ارتقای بهره‌وری استفاده از منابع مالی، انسانی و فیزیکی

  • ارتقای جایگاه و تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *