چشم انداز

چشم‌انداز تصویری از آینده است‌ که سازمان قصد دارد در زمان مشخصی به آن دست یابد. تصویری مطلوب و آرمانی متناسب با بیانیه ماموریت، قابلیت‌ها و نیازهای اساسی جامعه که اولویت‌های سازمان را مشخص می‌کند. این بخش جهت‌ده و راهنمای کارکنان بوده و مبنای مهمی برای شناسایی و تدوین استراتژی‌هاست. یک چشم انداز خوب میتواند برای نیروی انسانی سازمان الهام بخش و هیجان انگیز باشد و به ایجاد هویت مشترک و حس مشترک از هدف کمک کند.

ویژگی های چشم انداز:

  • چشم انداز باید بدون ابهام (unambiguous) باشد.
  • چشم انداز باید به اندازه کافی روشن (clear) باشد.
  • چشم انداز باید با فرهنگ و ارزشهای سازمان همسو و هماهنگ (harmonize) باشد.
  • رویاها و آرزویهای مطرح شده در چشم انداز باید منطقی و واقع بینانه (rational/realistic) باشند.
  • اظهارات بیان شده در چشم انداز باید تا سرحد امکان کوتاه (short) باشند تا براحتی به خاطر سپرده شوند.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر با مفهوم چشم‌انداز در محیط دانشگاهی، چند مثال از بیانیه‌های چشم‌انداز چند دانشگاه منتخب داخلی آورده شده است:

چشم‌انداز دانشگاه صنعتی شریف در افق 1404:

دانشگاه صنعتی شریف در سال 1404 هجری شمسی، محیطی علمی و فرهنگی برای رشد و شکوفایی استعدادهای گوناگون دانشجویان خود در زمینه‌های علمی، پژوهشی، کارآفرینی، مدیریتی، سیاست‌گذاری، اجتماعی، اعتقادی و اخلاقی در مسیر رشد و اعتلای کشور، تحقق مرجعیت علمى و فرهنگى در جهان اسلام و صدور پیام‌های والای انقلاب اسلامی در عرصه‌های علم و فناوری به جهانیان می‌باشد.

چشم‌انداز 10 ساله دانشگاه فردوسی مشهد:

دانشگاه فردوسی مشهد یکی از دو دانشگاه برتر جامع کشور در تولید علم ، نظریه‌پردازی و توسعه فناوری، برخوردار از جایگاه معتبر در بین10 دانشگاه اول جهان اسلام و جزء500 دانشگاه ممتاز جهان باهویتی اسلامی- ایرانی است.

چشم‌انداز دانشگاه شیراز در افق 1404:

در افق 1404 دانشگاه شیراز یک دانشگاه کارآفرین و مهارت گرا و یکی از دو دانشگاه جامع برتر کشور با اعتبار جهانی در تولید علم و فن آوری است. که در آموزش و پژوهشهای بنیادی، کاربردی و توسعهای نقش برجسته ای به عنوان مرجع حل مسائل اساسی جامعه دارد.

چشم انداز دانشگاه سیستان و بلوچستان در افق 1404:

دانشگاه سیستان و بلوچستان در افق 1404، دانشگاهی جامع، چابک، بهره‌مند از نیروی انسانی متخصص و کارآمد، زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه به‌روز، پیشرو در تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآفرین و متعهد به ارزش‌های والای اسلامی-ایرانی است. این دانشگاه نقش محوری در توسعه پایدار منطقه، بر مبنای علم و دانش را داشته و در زمره دانشگاه‌های برتر و نقش‌آفرین در عرصه‌های ملی و بین‌المللی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *